Ook zo’n hekel aan jetlags? Lees deze tips!

Er is niets vervelender dan een behoorlijke jetlag. Toen ik weer thuiskwam van Jamaica heb ik er zelfs weken last van gehad. Mijn eigen tip? Die jetlag gewoon laten gebeuren, als je er de mogelijkheid toe hebt. Dagenlang uitslapen kan heerlijk zijn, en daarmee gaat de jetlag uiteindelijk vanzelf over.

De online vliegticketzoekmachine Skyscanner onderzocht wat voor methodes mensen er op na houden om een jetlag tegen te gaan. De meest populaire methodes zijn: Horloge gelijk zetten met de tijdzone, lichte en gezonde maaltijden eten, beweging voor de vlucht, wakker blijven tijdens de vlucht, bewegen tijdens de vlucht, slaappillen, alcohol drinken, melatonine, homeopathische middelen, juist helemaal geen alcohol of anti-jetlag pillen slikken.

Volgens Tony Gherardin, National Medical Advisor van de Travel Doctor-TMC, werken een aantal van deze tips inderdaad, al moeten ze wel gecombineerd worden en volstaan ze op zichzelf niet.

‘Het meest ideaal zou zijn als we voor vertrek al beginnen met aanpassen aan de tijdzone van de bestemming waar we naartoe gaan. Dat betekent eten, slapen en rusten op hetzelfde tijdstip als je zou doen op de bestemming. Uiteraard is dit thuis en zelfs tijdens de vlucht niet altijd haalbaar.’

‘Wat goed werkt is om lichte maaltijden te eten en goed gehydrateerd te blijven. Vermijd zware maaltijden en alcohol. Betreffende slaappillen adviseert Tony dat ‘veilig gebruik van slaappillen of melatonine bij aankomst op de eindbestemming kan bijdragen om het lichaam te synchroniseren met de desbetreffende tijdzone.’

Dit artikel is eerder verschenen op: www.travel.blog.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>